מבנים מסוכנים

שיקום מבנה מסוכן

שיקום מבנה מסוכן

שיקום מבנה מסוכן – מתי הוא נחוץ?

שיקום מבנה מסוכן הוא הליך הכרחי ולא רק על מנת להסיר את צו המבנה המסוכן של העירייה. בניין שלא נבנה כהלכה או הוזנח, יכול להוות עם השנים סכנה לדייריו ולעוברי האורח.

בשנים האחרונות היינו עדים לקריסתם הפתאומית של בנייני מגורים בישראל. כדי למנוע מקרים מן הסוג הזה, חשוב לוודא מבעוד מועד שהבניין בו אתם מתגוררים, בעיקר אם יש לו ותק, הוא בטיחותי ואינו מהווה סכנה לכם ולעוברים במקום.  

כיצד מוגדר מבנה כמסוכן?

מבנה זוכה בהגדרה "מסוכן", בעקבות בדיקה של מהנדס בניין מטעם הרשות המקומית. חוות הדעת משמשת את מחלקת ההנדסה האזרחית  של הרשות, להוצאת "צו מבנה מסוכן" לבניין. 

ליקויים הגוררים הגדרת מבנה מסוכן, יכולים להיות סדקים משמעותיים בקירות, בשלד או ביסודות, מוטות ברזל חשופים, אריחי חיפוי או חלקי בטון רופפים. לעיתים מדובר בבעיות איטום, המביאות לחדירת רטיבות לשלד המבנה, לחלודה ברכיבי הברזל ולהתנפחות של חלקי עץ. 

הסיבות לליקויים יכולות להיות בנייה רשלנית, שימוש בחומרי בניין ירודים, או ליקויים בתוכנית הבנייה, לצד הבלאי ופגעי מזג האוויר, או במקרים קיצוניים, פגיעה חמורה משריפה או רעידת אדמה.

מה עושים עם קבלת צו מבנה מסוכן?

קבלת צו מבנה מסוכן, מחייבת את בעלי הבניין או הדירות או את נציגות הדיירים, לטפל מיידית בנושא והם רשאים למנות מהנדס מטעמם, לחוות דעת נוספת.

בכל מקרה נדרשת פעולה מהירה, שאם לא, צפויים המכותבים לתביעות משפטיות וקנסות. יש לדעת שמרגע הוצאת הצו, האחריות על פגיעה בדיירים או בעוברי אורח, מוטלת על בעלי הדירות בבניין.

בעלי הנכסים בבניין צריכים בשלב זה, לכנס ישיבת דיירים דחופה ולהבין מהי עלות השיפוץ הצפויה והאם כדאי לבצע אותו במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית כמו תמ"א 38, או פינוי-בינוי.

אם יש התנגדויות מצד בעלי דירות, ניתן להסתייע באגודה לתרבות הדיור או בעורך דין. עם תום השיקום, ניתן לתבוע בבית המשפט את הסרבנים לשלם את חלקם בהוצאות.

מהו שיקום מבנים מסוכנים?

שיקום מבנים מסוכנים, הוא תת-תחום בענף ההנדסה האזרחית, העוסק בחיזוק של מבנים, הסרת הסכנות הקיימות בהם והפיכתם בטוחים למגורים.

השיקום דורש לעיתים פינוי זמני של הדיירים או חלקם ויכול לכלול חיזוק ועיבוי של יסודות הבניין, שיקום חלקי בטון וברזל, הוספת עמודי תמך, סתימת סדקים, שיפור האיטום, החלפת אלמנטים רופפים ועוד, ולעיתים גם החלפת תשתיות החשמל, הגז והמים. 

שיפוץ מבנים מסוכנים, נעשה על ידי חברות המתמחות בתחום. המטרה בשיקום מבנה מסוכן, היא סילוק גורמי הסיכון, שהובילו להגדרתו כמבנה מסוכן. החברה תבצע תחילה בדיקת מהנדס משלה ותגיש לדיירים תוכנית שיקום, לעיתים בעזרת אדריכל, הכוללת את התיקונים הנדרשים.

בתום השיפוץ, יבחן מהנדס החברה את העבודות שבוצעו ויוודא שנתנו מענה לגורמי הסיכון ואז יוזמן מהנדס של הרשות המקומית, לבדיקה מסכמת.

בשלב האחרון בתהליך של שיקום מבנה מסוכן, יונפק אישור לעירייה על תיקון המבנה, שבעקבותיו יוסר צו המבנה המסוכן והמבנה ייגרע מרשימת המבנים המסוכנים.

כיצד למנוע ליקויים בבבית משותף?

מבנים הופכים פעמים רבות למסוכנים בעקבות הזנחה, טיפול לקוי, תוספות בנייה בלתי מוסדרות ועוד. לעיתים, תחזוקה שוטפת, תמנע את הסכנות ואת הוצאת צו מבנה מסוכן.

תחזוקה, פירושה הקפדה על איטום נאות של המבנה אחת לכמה שנים, למניעת חדירה רטיבות וזיהוי ותיקון של ליקויי בנייה בהקדם האפשרי, באמצעות חברה המבצעת בדק בית.

הקפדה על טיפול נכון במבנה, יפחית את הסיכוי להידרדרות של מפגעים והיווצרות של סכנה לדיירי המבנה, לצד עימותים עם הרשות המקומית.

להצעת מחיר השאירו פרטים בטופס, בוואטסאפ

תוכן עניינים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!