מבנים מסוכנים

הסרת צו מסוכן

הסרת צו מסוכן

רעידת אדמה חזקה בישראל, אומרים המומחים, היא רק עניין של זמן, אבל גם כשהאדמה יציבה, לגור בבית רעוע המסכן את דייריו, זה ודאי לא רעיון טוב.  

החוק במדינת ישראל מחייב כל בעל חזקה על מבנה, לוודא שהוא מתוחזק כך שלא יהווה סכנה לשוהים בו ובסביבתו. כשקיים חשד שמבנה כלשהו אינו עומד בקריטריון זה, מחלקת ההנדסה האזרחית של הרשות המקומית, רשאית לבצע בדיקה של במבנה, לקבוע שהוא אינו בטוח לשהייה ולהוציא נגדו "צו מבנה מסוכן".

המכותבים לצו, יכולים להיות בעלי הבניין, בעלי הדירות בבניין, דיירים המתגוררים בו על פי חוק הגנת הדייר ו/או ונציגות הבניין משותף. עם קבלת הצו, האחריות לשיקום ושיפוץ הבניין, מוטלת עליהם. ביכולתם לערער על הצו, או לבצע את הפעולות הנדרשות להסרת צו מסוכן. 

מהו מבנה מסוכן?

ההגדרה של מבנה מסוכן, נסמכת לרוב על מצבו הפיזי של המבנה, בין אם אלה גושי בטון רופפים, מעקות שאינם מחוזקים, קירות סדוקים ועוד, אך יכולה להתבסס גם על מפגעי זיהום סביבתי ומפגעים בריאותיים הקיימים במבנה. 

חוקי העזר לפקודת העיריות, קובעים מדרג של מסוכנות. בדרגה הנמוכה, מבנים שעלולים להוות סכנה, בשל ליקויים הנדסיים חמורים. במקרה כזה, יידרשו  פעולות כמו חיזוק יסודות, חיזוק מרפסות, מעקות וגגונים, הסרת חלודה, סתימת סדקי קירות, הסרת גושי טיח רופפים וכדומה. 

בשלב מסוכנות גבוה יותר, נמצא מבנה שכבר לא ניתן לשיפוץ. במקרים כאלה, מוציאה העירייה צו הריסה. אם בעל הנכס מערער על ההחלטה, נדרש מהנדס העירייה לבחון את המקרה. 

במקום הגבוה ביותר במדרג,  מדובר במבנה המהווה סכנה מיידית ויש להרוס אותו לאלתר, בצורה מקצועית ומבוקרת כמובן ובאמצעות חברת בנייה ושיפוצים, גם אם נדרש לפנות דיירים.

איך מתמודדים עם צו מבנה מסוכן? 

עם קבלת צו מבנה מסוכן, יש להבין תחילה מהן דרישות העירייה. בהמשך, יש לשכור יועץ מומחה, שיטפל בקבלת אישורים מהעירייה ובביצוע עבודות הבנייה והתיקונים וכן מהנדס קונסטרוקציה, להבטחת העמידה בדרישות הצו.

בשלב הבא, יש להגיש לעירייה הצעה לתוכנית טיפול במפגעים. העירייה עשויה לבקש לעיתים ערבות, לטובת מימוש התוכנית.

לביצוע השיפוץ, יש לפנות לקבלן הרשום בפנקס הקבלנים. נציגי העירייה יערכו ביקורות מעת לעת בבניין, להתעדכן במצב ולוודא שהעבודות מבוצעות. אם לא, רשאית העירייה לאכוף את דרישותיה ולנקוט באמצעים משפטיים נגד בעלי המבנה.

אילו שיפוצים נדרשים להסרת צו מסוכן?

כדי להחזיר בניין מסוכן למצב בטיחותי, יש לבצע פעולות כמו שיפוץ חיצוני, חיזוק ועיבוי של עמודים תומכים, איטום סדקים בקירות, איטום הגג, החלפת גדר הבניין, החלפת ריצוף, תיקון מדרגות ועוד,  בהתאם לדרישות הספציפיות. בנוסף, נדרשת לעיתים החלפה של מערכות האינסטלציה, צנרת החשמל, דודי המים וכיוצא באלו. 

מאחר שעלויות שיפוץ כללי של מבנה ישן יכולות להיות גבוהות, ניתן לפנות לעירייה לבקשת ביצוע תמ"א 38, תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה.

אם לא יינקטו פעולות על ידי בעלי המבנה, רשאית העירייה לאטום אותו בתוך 45 יום ולמנוע אפשרות לשהייה בתוכו.

איך מבצעים הסרת צו מסוכן?

בסיום עבודות השיפוץ, יכולים בעלי הדירות בבניין לקבל אישור ממהנדס מבנים של העירייה, שחתם על הליקויים במבנה, זאת לאחר שווידא שכל התיקונים בוצעו והבניין בטוח למגורים והסיר את הצו. אם יתרשם שלא כל הליקויים טופלו, הצו לא יוסר והדיירים יידרשו לטפל בכך בהקדם.

להצעת מחיר השאירו פרטים בטופס, בוואטסאפ

תוכן עניינים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!